Update:
| 3 min
Behind Battle of the Branche - Jesse Branderhorst
In juni 2022 streek hij na avonturen bij Sparta, Siemens, Strukton en SPIE neer bij JEX. Waarom JEX? De naam op het shirt van Feyenoord trok de aandacht, het verhaal achter de drie letters overtuigde. Hij werkte mee aan de meest grensverleggende bedrijfstraining van Nederland, het eerste training partnership in de Eredivisie en de snelste wedstrijd van het jaar. Dit is het verhaal van Jesse Branderhorst, Content Marketeer en een van de onzichtbare, onmisbare en drijvende krachten achter de Battle of the Branche.
Het ontstaan van Battle of the Branche
Wie Nick (Hillebrand) inmiddels een beetje kent, weet dat groots denken de standaard is. En net als je denkt hem echt te kennen, ken je hem niet goed genoeg en moet het altijd groter. Zo ging het ook met de Battle of the Branche. Begin dit jaar kondigden we de samenwerking met Richard Verschoor aan en Nick had bedacht dat het ‘misschien’ wel vet was om daar een spraakmakende campagne omheen te bedenken. Eentje waardoor de hele branche over ons zou gaan praten en alle uitzendbureaus in Nederland direct of indirect met JEX in aanraking zouden komen. Die wens dropte hij bij marketing. Aan ons de taak dit te creëren en activeren.
Conceptueel denken
Met een achtergrond in sportmarketing is deze Formule 2-campagne een jongensdroom. Bij de eerste meeting stond ik dus volledig aan en liep ik over van de inspiratie. Als ik enthousiast ben, werkt mijn brein als een zak popcorn in de magnetron; de ideeën poppen dan gewoon op. De kwalificatiestructuur, de naam ‘Battle of the Branche’ en de scripts voor de voice-over, kwamen er zonder moeite uit. Het tekstuele verhaal kwam vervolgens perfect samen met de designs van collega’s Levi, de website ontwerpen van Faouzi en de video’s van Rony en Marvin.
Wat was je rol binnen Battle of the Branche?
Vanuit marketing was ik verantwoordelijk voor de content en copy. O.a. het campagneverhaal, de tone of voice, de naam, slogan, mailings, social copy en de social stories tijdens zeven dagen simmen, twee dagen karten, een dag op het Circuit van Spa-Francorchamps en het raceweekend in Monza. Het lijkt allemaal veel, en dat was het ook. Maar, gelukkig hebben we het echt als team aangepakt. Van Fleur tot Levi en van Tessa tot Esmee. Je hebt elkaar gewoon keihard nodig tijdens zo’n megacampagne. Een coureur kan wel een foutloze race rijden, als er tijdens een pitstop iets misgaat, voelt heel het team dat. Dat de drie winnaars een fantastisch weekend in Italië hadden, is aan iedereen te danken.
JEX als partner in de Formule 2. Wat vind je daarvan?
De autosport is een wereld van details, innovatie en competitie. Wie op het circuit geen lef toont, heeft er niks te zoeken. Daarom is ons partnership met Richard een perfecte match en de Battle of the Branche zo uniek. Zoals Richard iedere race in zijn bolide stapt, zo kruipen wij iedere dag achter onze bureaus; vol energie en met maar één doel voor ogen: winnen. We willen met JEX marktleider in Europa worden. Daarvoor moet je anderen inhalen en voorgoed achter je laten!
Die Formule-mindset is binnen heel JEX aanwezig en zeker op de marketingafdeling. Sterker nog, de overeenkomsten tussen de Formule 1, Formule 2 en onze marketing zijn groter dan je denkt. Het geloof in eigen kunnen is groot en er zit eigenlijk geen rem op het verleggen van de grenzen. Kunnen we een detail verbeteren of zien we een kans het anders te doen? Dan gaan we er vol voor, ook al zijn de risico’s soms groot.
Welke risico’s?
Je kent vast het moment dat Max Verstappen voor de eerste keer wereldkampioen werd? In de allerlaatste ronde gaat hij er vol voor en geeft Hamilton het nakijken. Dat bedoel ik met risico nemen. Niet bang zijn dat je eventueel schade kan rijden of van de baan kan schieten.
Als wij een marketingcampagne starten denken we niet aan schade. De risico-inventarisatie is tijdens de kick-off vaak in vijf minuten besproken. We gaan niet eindeloos analyseren wat onze concurrenten doen. We vinden iets leuk, geloven ergens in, zetten wat slimme – en creatieve koppen bij elkaar en creëren dan iets vets. Zo ging het met Feyenoord, zo ging het met JEXtreme en zo ging het met Battle of the Branche. Plaats denkers en doeners in een ruimte en zet er druk op, dan komen er ‘vaak’ de mooiste dingen uit. Vaak? Er zit altijd een keer een mindere campagne tussen. Zelfs Verstappen raakt wel eens de muur!
Battle of the Branche samengevat?
Voor herhaling vatbaar en het voorgerecht van nog meer en grotere wereldwijde partnerships. Tegen alle uitzendbureaus, werkgevers en werkzoekenden zou ik zeggen: houd vooral onze socials in de gaten.