Skip to content

clock 3 min leestijd

Event

Behind Battle of the Branche - Lars Noya

Vier jaar en ruim 300 collega’s terug begon zijn avontuur bij JEX. Als een van de eerste medewerkers maakte hij de reis van het begin tot nu mee. Van B2C-organisatie op een Barendrechts bedrijventerrein tot het innovatieve JEX van nu in een kantoor met internationale allure. De lokale Facebook-acties van weleer hebben plaatsgemaakt voor campagnes met een wow-factor. Dit is het verhaal van Lars Noya, een van de onzichtbare, onmisbare en drijvende krachten achter de Battle of the Branche. 

Over Lars  

Als één van de ‘originals maakte Lars alle JEX-ontwikkelingen van dichtbij mee. Zijn reis startte als scriptant bij het toenmalige JEX.nl. Via een rol als Sales Representative aan de werkgeverszijde en later als Relationship Manager voor JEX Backoffice werd hij begin augustus als Lead Sales Operations naar voren geschoven. In de twee meest recente functies is Lars dagelijks bezig met uitzendbureaus. Kennismakingen via de telefoon, aan tafel met eigenaren of duiken in de datalijsten vol branche-informatie. Al die kennis werd de brandstof voor de vetste wedstrijd van het jaar, de Battle of the Branche. 

Wat betekent de Battle of the Branche voor jou? 

Uniek, zelfs voor JEX-begrippen! We hebben het gekscherend over de ‘vetste wedstrijd van het jaar’, maar dit is oprecht een campagne voor in de boeken. Een strijd tussen 500 uitzendbureaus om de titel ‘snelste' uitzendbureau van Nederland met als hoofdprijs een geheel verzorgd raceweekend naar de GP van Italië. Het is een competitie over vier wedstrijdrondes, waarbij iedere ronde eigenlijk een hoofdprijs op zichzelf is. Want, hoe vaak maak je het nou mee dat je door een bedrijf wordt uitgenodigd om met hen te simmen, professioneel te karten én te racen in Porsches op een F1-circuit? Win je uiteindelijk? Dan ga je ook nog eens naar Monza! 

Wat is je Battle of the Branche-hoogtepunt? 

Omdat de hele campagne draait om snelheid, zou het meest voor de hand liggende antwoord zijn het karten met 120 km/u of het racen in de Porsche. Toch vond ik het simmen in ons nieuwe kantoor eruit springen. We hadden het kantoor nog niet eens betrokken en de werkplekken waren nog niet klaar, maar we hadden wel een virtuele raceroom gebouwd met tien F1-simulatoren. Daar ontvingen we 300 racers verdeeld over zeven dagen. Ambitieus? Zeker! En met vier overvolle piekdagen praktisch onmogelijk. Toch kregen we iedereen in de simulator. En dat je dan overladen wordt met positieve geluiden over de organisatie, het gebouw en het verhaal van JEX, is eigenlijk het mooiste compliment dat je kan krijgen! 

Zijn er ook dieptepunten? 

Sport kan hard zijn en in iedere wedstrijd heb je winnaars en verliezers. Het teleurstellen van deze verliezers was keer op een keer een dieptepunt. Deelnemers genoten zo intens en keken echt uit naar de volgende ronde, dat de belletjes en e-mails naar de afvallers echt pijn deden. In de Battle of the Branche gaan nou eenmaal alleen de snelste drie naar Monza! 

Veel reacties ontvangen? 

Echt enorm veel positieve reacties. Zowel van deelnemers als niet deelnemers. De Battle of the Branche heeft voor veel exposure gezorgd. Mensen die het tof vonden om mee te doen, trots waren om door te gaan en oprecht fan zijn geworden van JEX. Als je online voorbij ziet komen dat Nick Hillebrand een bron van inspiratie is en dat Richard Verschoor vanaf nu hun nieuwe Nederlandse raceheld is, dan hebben we iets moois bereikt met z’n allen. Dat er tussen al die superlatieven ook wel eens een minder leuke comment zit, begrijpen we. Zeker als die komt vanuit de teleurstelling of emotie van het niet doorgaan. 

Wat heb je geleerd van Battle of the Branche? 

Dat ‘lef’ een meer dan terechte kernwaarde is van JEX. Je moet groot denken en vervolgens durven om die gedachtes om te zetten in daden. Natuurlijk hebben we onszelf afgevraagd of dit allemaal haalbaar was. Door er gezamenlijk in te geloven en de schouders eronder te zetten, hebben we een hoop losgemaakt in de branche en ver daarbuiten. 

Wat kan er de volgende keer anders of beter? 

Dit is de eerste keer dat we met een ABM-strategie werken. En dan gelijk zo’n grootschalige campagne. Geen vergelijkingsmateriaal of ervaring om op terug te vallen dus. Van tevoren ga je dan met z’n allen zitten om een strategie en planning uit te denken en op papier te zetten. Wie willen we bereiken, hoe doen we dat, waar, wanneer en met welke frequentie? Voor al dat soort vragen bedachten we het mogelijke antwoord.  In de gehele strategie hebben we tijd wellicht onderschat. Voor de volgende keer kan het geen kwaad om onszelf iets meer tijd te gunnen en ook rekening te houden met worst-case scenario’s.  

Tot slot, hoe is het om zo nauw samen te werken met een F2-coureur? 

Deze campagne is natuurlijk gebouwd en verzonnen rondom ons partnership met Richard. Richard heeft een aanzienlijk aandeel in het meedenken, organiseren en regelen van de verschillende onderdelen. Het is dus echt een campagne met Richard. Vanaf de start is hij enorm betrokken geweest, wat zeker niet vanzelfsprekend is binnen partnerships. Deelnemers hadden echt niet verwacht dat hij, ondanks zijn overvolle agenda, aanwezig was bij het simmen, karten en het Porsche racen. En doordat hij niet alleen snel maar ook nog eens een superaardige, sociale en toegankelijke gast is, is de Verschoor-fanclub na Battle of the Branche flink gegroeid.