Update:
| 2 min
Check of jouw recruitment marketingstrategie compleet is

Bij recruitment marketing draait om het aantrekken van talent dat écht bij jouw organisatie past. Meer dan alleen een vacature online zetten en hopen op reacties. Maar waar begin je? Hoe weet je of je de juiste mensen bereikt? Met onderstaande checklist kickstart jij jouw recruitment marketingplan.
Begin met een goede recruitment marketingstrategie
Een strategie is de basis van ieder plan. Voor recruitment betekent dit dat je succesvol de juiste kandidaten voor de juiste vacatures werft. Wat betekent jouw merk?
Wie is jouw ideale sollicitant?
Ervaring en goede cv’s zijn niet alles, de combinatie met een persoonlijke klik is namelijk goud waard! Kijk vooral naar je bedrijf en weet wat er belangrijk is voor je bedrijfscultuur en combineer het met de functie.
Het bereiken van jouw sollicitanten
Zet Linkedin, Facebook, Instagram en andere media in om sollicitanten te bereiken. Social media is een krachtig kanaal, wanneer je dit combineert met de juiste content vergroot je jouw bereik. Dit noem je ook wel social media recruitment.
Jouw merk
Wanneer je weet waarom iemand bij je wilt werken ben je al een heel eind. Jouw missie en bedrijfscultuur moet op eerste plaats staan. Combineer dit met een eerlijk verhaal.
De kracht van een goed verhaal
Content marketing voor recruitment is een manier waarmee je sollicitanten overtuigt om bij je te komen werken. Denk hierbij aan sterke vacatureteksten met een boeiend verhaal over de functie en jouw team, online zichtbaarheid en het promoten van verhalen van medewerkers! Hiermee trek je mensen aan om bij je te solliciteren.
Recruitment e-mailmarketing
Dit is een onderschat onderdeel van de strategie om boeiende sollicitanten binnen te halen. Volg jij je gesprekken niet goed op? Heb jij geen relevante content voor jouw bedrijf? Dan zorg je ervoor dat de sollicitanten toch iets anders kiezen. Kies voor een slimme opvolging van huidige sollicitanten, schrijf ze in voor een nieuwsbrief en stuur persoonlijke e-mails. Wanneer je veel sollicitanten hebt, kun je dit ook automatiseren met AI. Dit kan met een persoonlijke touch.
Kracht van de overtuiging
Recruitment marketing en sales gaan hand in hand. Het draait om het vinden van de juiste kandidaten en hén enthousiast maken om bij je te komen werken. Prioriteiten stellen, de juiste opvolging en sollicitanten als ambassadeurs inzetten – dat is de route naar succes. En vergeet reviews niet. Die zijn cruciaal om een constante stroom van nieuw talent te behouden.
Social media recruitment & advertising
Een no-brainer natuurlijk. Je betrekt nieuw talent met jouw merk, door jouw ambassadeurs. Een perfect uithangbord voor het verkopen van jouw merk. In jouw strategie heb je jouw ideale kandidaat al geformuleerd. Nu is het tijd om in actie te komen. Zet dit om in social media en Google Ads. Bepaal je doelgroepen en zorg dat je de juiste kandidaten bereikt.
Recruitment marketing slimmer en vooral eenvoudiger maken
Bovenstaande checklist is natuurlijk algemeen. Wij willen juist dat je het toepast op jouw eigen merk en een eigen verhaal vertelt. Wanneer je nog efficiënter wilt werken en meer wilt combineren om veel sneller de juiste kandidaat te vinden – kies dan voor de AI Recruiter. Het automatiseert enorm veel taken, je doet veel minder moeite om de juiste kandidaten te vinden! Wil jij meer weten?