Skip to content

clock 1 min leestijd

Kennis

Employer branding: In 5 stappen een sterk werkgeversmerk

JEXpertise

Een sterk werkgeversmerk bouwen? Dat doe je met een doordachte strategie. In deze blog nemen we je mee in de vijf belangrijkste stappen. Van het definiëren van je identiteit tot het aangaan van duurzame arbeidsrelaties. Ontdek hoe je de juiste talenten aantrekt, boeit en behoudt. 

1. Definieer de identiteit van je bedrijf en breng je doelgroepen in kaart 

Met de identiteit bedoelen we de missie, visie en kernwaarden van je bedrijf. Maar ook de werksfeer en de bedrijfscultuur. Om een sterk werkgeversmerk neer te zetten, moeten je identiteit en imago naadloos op elkaar aansluiten. De identiteit is voelbaar voor alle medewerkers, maar (nog) onzichtbaar voor nieuw talent. Juist daarom is het essentieel om je identiteit vast te leggen en door te vertalen naar jouw werkgeversimago. Wat nog meer belangrijk is? Een brug bouwen tussen de unieke eigenschappen van je bedrijf en de ambities van het gewenste talent. Ga dus in gesprek met verschillende medewerkers van alle lagen in je organisatie en analyseer je doelgroep. 

2. Employer Value Proposition definiëren 

Een krachtig hulpmiddel voor een sterk werkgeversmerk en om de positionering te bepalen, is de Employer Value Proposition (EVP), ofwel de waardepropositie voor (toekomstige) medewerkers. 

Een EVP is meer dan een goed salaris en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Uitdagende werkzaamheden, ontwikkelingsmogelijkheden, carrièreperspectieven en een fijne werksfeer zijn ook allemaal belangrijke criteria.

3. Bepaal de communicatiekanalen en -middelen (marketingmix)

Kies de communicatiekanalen en -middelen waarop je je doelgroep wil bereiken en aanspreken. Mogelijke middelen zijn bijvoorbeeld: social mediakanalen, Google, Youtube advertenties, vacaturebanken, banenbeurzen en evenementen. En voor je employer brand zijn ambassadeurs dé belangrijkste communicatie asset. Dus een echte onmisbare rol in de ontwikkeling van een sterk en geloofwaardig werkgeversimago? Tevreden medewerkers.

4. Creëer een positieve kandidaatervaring: van eerste contact tot in dienst

Met de juiste kandidaatervaring onderscheid je je bedrijf op een positieve manier. Het creëren van een goede ervaring is steeds waardevoller voor een doordachte strategie voor het werkgeversimago. In de strijd om talent op de arbeidsmarkt, is elk detail belangrijk. Van de wervingscampagne tot het contact op de eerste werkdag. 

5. Personeelsbehoud

Het werven van nieuw talent is een uitdaging voor elk bedrijf. Maar het behouden van huidig talent, heb je zelf in de hand. Personeelsbehoud begint niet op de eerste werkdag, maar al tijdens het selectieproces. Hoe beter de selectie, hoe eenvoudiger het behoud van juist talent.