Update:
| 1 min
Klantenservice verbeteren: AI vs. traditionele chatbots

De perfecte aanvulling op je klantenservice
Wil je de klantenservice van jouw bedrijf verbeteren, maar weet je niet hoe? Ontdek in dit artikel waarom een AI Chatbot dé perfecte aanvulling is. Hier lees je de 3 belangrijkste redenen waarom je een AI Chatbot (in plaats van een traditionele chatbot) inzet en hoe je hiermee je klantenservicemedewerkers ondersteunt.
-
Het vermindert de druk op klantenservicemedewerkers
Je supportafdeling besteedt niet langer tijd aan veelgestelde vragen of simpele taken. Hierdoor werkt je team efficiënter en richten ze zich op lastigere vragen die persoonlijke aandacht nodig hebben. Ondertussen behandelt de chatbot zonder moeite veel gesprekken tegelijk, zodat klanten altijd snel worden geholpen.
-
Het is altijd beschikbaar en geeft snel antwoord
Met een chatbot is je klantenservice altijd beschikbaar. Vragen blijven niet meer liggen tot de volgende dag: de chatbot geeft direct antwoord, 24/7 en zonder pauze. Zo krijgen klanten de hulp die ze nodig hebben, precies wanneer ze het nodig hebben.
-
Het verbetert de klantbeleving
Stel je voor, de klant vraagt aan de chat wat de openingstijden zijn. Een traditionele chatbot is geprogrammeerd en herkent de vraag alleen als deze overeenkomt met een vooraf ingestelde vraag-en-antwoordcombinatie. Als er een andere vraag binnenkomt, reageert deze chat al snel met een antwoord als; “Ik begrijp je vraag niet. Kun je het anders formuleren?”. Dit zorgt voor frustratie en een slechte klantbeleving. Bezoekers verlaten je website, en jij mist de kans op een lead of sale.
Een AI chatbot begrijpt daarentegen de vraag, zoekt in de database en geeft een specifiek antwoord zoals: “Wij zijn van maandag tot en met vrijdag geopend van 9:00 tot 18:00 uur.”.
AI vs. traditioneel
In het onderstaande overzicht zie je de verschillen tussen een AI chatbot vergeleken met een traditionele chatbot.
|
AI |
Traditioneel |
Begrijpt complexe vragen |
✔ Ja |
✘ Nee |
Past zich aan verschillen vragen aan |
✔ Ja |
✔ Ja, alleen bij vooraf ingestelde antwoorden |
Heeft leervermogen en wordt steeds beter |
✔ Ja |
✘ Nee |
Haalt info van je website |
✔ Ja |
✘ Nee |
Werkt met gepersonaliseerde antwoorden |
✔ Ja |
✘ Nee |
Is gebruiksvriendelijk en heeft natuurlijke interacties |
✔ Ja |
✔ Ja, als de vragen niet afwijken |
Mis je kans voor een betere klantenservice niet
Geen gemiste vragen meer, minder druk op je medewerkers en een betere ervaring voor je klanten. En nóg belangrijker: ga mee met de tijd. Mensen verwachten steeds meer een sneller én persoonlijker antwoord. Krijgen ze dat niet? Dan is de ervaring met jouw bedrijf negatief. Met de AI oplossingen van JEX laat je AI voor je werken en kom je verder. Start nu en pak je voorsprong.
Meer weten over hoe je AI inzet om je klantenservice naar een hoger niveau te tillen?