Skip to content

clock 3 min leestijd

Event

In de pit bij JEX: Nick Hillebrand over 'Battle of the Branche'

Zeven dagen lang was het nieuwe hoofdkantoor van JEX het decor voor de Battle of the Branche. Een unieke racing experience waarbij uitzendbureaus in Nederland, verdeeld over drie kwalificatierondes, de strijd met elkaar aan gaan. De inzet? Een geheel verzorgd raceweekend naar de GP van Italië. Algemeen Directeur, Nick Hillebrand, vertelt je alles over het wat, hoe en waarom van de ‘vetste wedstrijd van het jaar’. 

Exposure

Twee jaar geleden verrasten we vriend en vijand door een partnership te sluiten met Feyenoord. Als Official Trainingspartner is JEX daarmee het eerste bedrijf in de Nederlandse voetbalgeschiedenis dat met het logo op de trainingskleding van de club kwam te staan. Deze manier van valideren en exposure bracht JEX in een stroomversnelling. Het naderende einde van dit partnership was een perfect moment om te kijken naar nieuwe mogelijkheden die passen bij het DNA van het bedrijf. Met onze persoonlijke voorkeur voor de racerij en talentontwikkeling kwamen we uiteindelijk tot een hoofdpartnership met Formule 2-coureur Richard Verschoor. 

Meeliften op de Formule-hype 

Sinds de intrede en het succes van Max Verstappen in de Formule 1 is de sport ongekend populair in Nederland. Races trekken honderdduizenden bezoekers en kunnen inmiddels rekenen op miljoenen kijkers. Je naam prominent op een wagen is dan ook een ideale manier om de naamsbekendheid zowel nationaal als internationaal een boost te geven. Het internationale karakter van de sport biedt kansen om onze naam ook over de landsgrenzen te vestigen. Zo kunnen we activaties en campagnes draaien op en rondom circuits in landen waar wij actief willen zijn. Silverstone in het Verenigd Koninkrijk, Paul Ricard in Frankrijk of Barcelona-Catalunya in Spanje, om een voorbeeld te noemen.

De keuze voor Richard Verschoor en de Formule 2 is zowel een strategische – als een financiële keuze. Deze raceklasse zit namelijk vol potentiële F1-coureurs en komt voorafgaand aan de F1 op dezelfde dag in actie. Daarmee profiteren wij bijna 1 op 1 mee van de zichtbaarheid op de circuits, televisie en social media. En, zoals we dat ook vertellen met klanten aan tafel, van het succes. Want of het nou om uitzendbureaus, opdrachtgevers of om Richard gaat; als zij succesvol zijn of groeien, groeien wij mee! 

Met deze ‘vetste’ wedstrijd van het jaar geven we uitzendbureaus in Nederland, zowel klanten als potentiële klanten, een ‘once in a lifetime experience’. 

Nick Hillebrand - Algemeen Directeur

Van 'saaie' software naar 'coole' campagne

In de basis is software niet het meest tot de verbeelding sprekend iets. Enerzijds omdat mensen er te weinig van weten, anderzijds omdat het niet tastbaar is. Bedrijven met software als core business krijgen vaak onbewust het predicaat conservatief of hebben te dealen met een stoffig imago. Dat is bij JEX anders, en daar zijn we trots op ook. Wij zijn het bewijs dat dusdanige vooroordelen onzin zijn. Sterker nog, het lef om het op onze eigen manier te doen, is de kracht van JEX en heeft ons gebracht waar we nu zijn. Het aangaan van spraakmakende partnerships, houden van kennisevents en het draaien van grote marketingcampagnes zijn voor ons middelen om aan te tonen dat we ‘here to stay’ zijn. Door onze klanten en relaties daarvan mee te laten profiteren, tonen we aan dat ze meer zijn dan enkel een (potentiële) debiteur. 

Neem deze ‘Battle of the Branche’, een zes maanden durende campagne rondom ons hoofdpartnership met F2-coureur Richard Verschoor. Verdeeld over meerdere racerondes gaan uitzendbureaus met elkaar de strijd aan in simulatoren, professionele karts en in Porsches op het circuit van Spa-Francorchamps. De drie snelste uitzendbureaus op het Belgische asfalt winnen een geheel verzorgd raceweekend naar de GP van Italië.  

Met deze ‘vetste’ wedstrijd van het jaar geven we uitzendbureaus in Nederland, zowel klanten als potentiële klanten, een ‘once in a lifetime experience’. We laten anderen graag meeprofiteren en meegenieten van ons succes en plezier. Maar, natuurlijk wel met de zakelijke kansen in ogenschouw. Zie het als een commerciële competitie waarbij de keiharde sales bijzaak is aan het vermaak. Bij JEX geloven we namelijk dat de benadering van klanten een stuk makkelijker gaat als ze al een positieve associatie of ervaring met ons hebben. 

Maar, wat doet JEX precies?

JEX is een software en services organisatie voor de uitzendbranche. Dat betekent dat wij voor de doelgroep uitzendbureaus én hun klanten (opdrachtgevers), software maken en services (S&S) bieden. Met deze S&S werken zij zelf efficiënter en werken ze beter samen. In plaats van dat uitzendbureaus nu met zeven verschillende programma’s werken die slecht met elkaar gekoppeld zijn, werken zij door de one-stop-shop van JEX met slechts één softwarepakket; een plek waar altijd één centrale datawaarheid is.  

In de praktijk kunnen uitzendbureaus dan beter mensen werven in de markt en deze eenvoudiger beheren en verkopen aan opdrachtgevers. De opdrachtgevers kunnen centraal en overzichtelijk personeel inhuren en werven. Bij uitzendbureaus sturen we dus op groei: ‘We empower growth’, bij opdrachtgevers op het feit dat we jouw ‘hiring life’ makkelijker maken: ‘Hiring made easy’. 

Animo

Achter deze campagne zit een goeddoordachte ABM-strategie (account based marketing-strategie). Van een eerste LinkedIn-advertentie tot gefaseerde mailings. Allemaal om de uitzendbureaus binnen onze targeting te triggeren zich in de schrijven. Deze aanpak bewees zijn effectiviteit en resulteerde in meer inschrijvingen dan het aantal beschikbare plekken. De 500 plekken voor de ‘vrije training’, een online quiz, waren binnen no time gevuld. Uiteindelijk voltooide 72,8% de quiz waarvan 150 uitzendbureaus zich plaatste voor kwalificatieronde 1; Formule-SIM. De Battle of the Branche is inmiddels in volle gang, al blijven de telefoontjes voor een plekje op de sim onverminderd binnenkomen. Dat er nu geen plek is, wil niet zeggen dat die er nooit meer gaat komen. Voor ‘afvallers’ zijn er wildcards. En, grote kans dat we in de toekomst meer van dit soort campagnes houden.  

Een wedstrijd tussen opdrachtgevers? Strijd om kandidaten? Houd vooral onze eventpagina, LinkedIn en Instagram in de gaten.