Update:
| 3 min
Dit zijn de recruitment trends en ontwikkelingen van 2024 in de uitzendbranche
Nieuwe trend alert! De recruitmentwereld is continu in beweging en ook in 2024 zijn er nieuwe recruitment trends. Of het nu om superslimme software gaat of een andere manier van kandidaten werven. Uitzenden krijgt een nieuwe betekenis met deze boeiende ontwikkelingen. Benieuwd naar de laatste recruitment trends? Check ze hieronder.
De trends en ontwikkelingen van 2024 in de uitzendbranche
2024 zit vol met nieuwe uitdagingen en innovaties binnen recruitment. Dit zijn de laatste trends!
Trend 1: Artificial Intelligence
Het creëren van menselijke intelligentie, maar dan bij computers. Kunstmatig dus. Artificial Intelligence bootst menselijke eigenschappen na en overtreft deze in veel gevallen. Denk hierbij aan patroonherkenning en het nemen van besluiten. Kunstmatige Intelligentie kan de kwaliteit van het leven verbeteren. Verschillende branches, waaronder de zorg, passen Artificial Intelligence al toe. Maar ook in recruitment wordt AI steeds populairder.
Zo automatiseert AI recruitmenttaken. Van het natrekken van een opleiding en werkervaring tot het vergemakkelijken van administratieve processen zoals plaatsingsaanvragen. Artificial Intelligence matcht zelfs kandidaten met een functie. Dit doet AI op basis van verzamelde gegevens uit eerdere recruitmentbeslissingen. Hierdoor houd je als uitzendbureau meer tijd over voor strategische taken.
De impact van kunstmatige intelligentie op recruitment is groot. De toepassing van deze ‘human, but smarter’ technologie neemt in de toekomst alleen maar toe. Als je als uitzendbureau effectief gebruik maakt van Artificial Intelligence heb je dus een belangrijk concurrentievoordeel. Of AI een absolute vervanger wordt van het menselijk brein? Die kans is zeer klein. Er is momenteel één eigenschap die AI niet heeft. Emotie. En die heeft de mens wél.
Trend 2: employer branding
De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan en de concurrentie is hoog. Jezelf als werkgever onderscheiden is daarom nóg belangrijker geworden. Employer branding helpt je hierbij. Het is een middel om huidige werknemers te binden en behouden, nieuw talent aan te trekken en een aantrekkelijke werkomgeving te creëren. Daarom zie je deze trend ook dit jaar terugkomen. Je kan er niet meer omheen.
Extern winnen is intern beginnen. Daar draait het om bij employer branding. De externe boodschap moet in lijn zijn met je bedrijfscultuur zodat je personeel blijft. Eén op de vier werknemers heeft ooit overwogen ontslag te nemen door de slechte bedrijfscultuur. Is de cultuur dus ongezond, dan is de kans groot dat (nieuw) personeel vertrekt. En dát wil je als werkgever natuurlijk niet hebben.
Employer branding begint bij goed zelfonderzoek. Wat drijft jou als werkgever en waar sta je voor? Wie zijn je werknemers en wat willen zij? Focus op de relatie, zorg voor verbinding en geef ze een reden om bij je te blijven werken. Zo maak je van je werknemers merkambassadeurs en trek je nieuwe medewerkers aan.
Trend 3: cv’s worden minder belangrijk
Een cv aanleveren is meestal de eerste stap van de sollicitatie. Vaak roepen werkgevers een sollicitant op basis hiervan op voor een gesprek. Tóch komt hier langzaam maar zeker verandering in. Werkgevers beginnen te beseffen dat een goed cv niet altijd gelijk staat aan een goede kandidaat.
Het is dus tijd voor een nieuwe aanpak: skills-first hiring. Vaardigheden wegen zwaarder dan werkervaring. Deze trend is door de krappe arbeidsmarkt, economische druk en hogere verwachtingen van toekomstige werknemers erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat meer mensen kunnen solliciteren. Zo heb je als uitzendbureau een ruimer aanbod van kandidaten. De kans om de perfecte werknemer te vinden wordt dus groter.
Skills-first hiring is vooral te zien op social media. Veel recruiters maken nu actief gebruik van platforms zoals Instagram en LinkedIn om kandidaten te bereiken. Op LinkedIn kunnen gebruikers zelfs vaardigheden toevoegen én aan anderen toekennen.
Of cv’s helemaal van de recruitmentbodem verdwijnen? Dat is nog niet zeker. Eén ding is wel duidelijk: ze worden heel anders dan de cv’s van nu. Niet traditioneel, maar sensationeel. Meer diepgang. Meer power. Niet ‘wat heb je gedaan?’ maar ‘wat kan je en wat wil je bereiken?’.
Terugblik naar de recruitment trends van 2023
Eerst frissen we graag je geheugen op door terug te blikken op de recruitment trends van vorig jaar. Ook in 2023 stonden bedrijven voor de uitdaging om geschikt personeel te vinden. De reden? De krapte op de arbeidsmarkt nam toe. Recruitment werd belangrijker. De nadruk lag op diversiteit en inclusie, employer branding en een balans tussen hard en soft skills. Technologie en data, zoals Applicant Tracking System (ATS), speelden een belangrijke rol in de optimalisatie van het recruitmentproces.
Blijf altijd op de hoogte van de trends en ontwikkelingen in de uitzendbranche met JEX
Als uitzendbureau ben je altijd op zoek naar nieuw én goed personeel. Met onze software voor uitzendbureaus vind je binnen no time de beste kandidaten. Met de one-stop-shop van JEX beschik je direct over alle uitzendsoftware die jij als uitzendbureau nodig hebt. Zo focus je meer op wat écht belangrijk is: de groei van jouw uitzendbureau.